Sunday, April 13, 2014

[INFO] Tudung Murah VS Tudung Mahal

Konsep dah salah, niat ... saya tak tahu sebab niat tu berkaitan hati. Sukar nak baca apa kata hati ni. Malah, kalau anda pasangan suami isteri .. dah kahwin berpuluh tahun pun boleh tersasar menilai mengenai hati dan rasa pasangan anda. Isu tudung, bukan isu baru ... sedikit masa dahulu ramai juga blogger Malaysia menulis mengenai perkara ini. Kali ini, ia timbul semula ... bukan sebab isu bertudung atau tidak, tetapi isu dah bertudung ... cuma kali ini, tudung murah vs tudung mahal.

Bukan nak hangatkan cerita. Tapi ini sebuah coretan pendapat sahaja. Anda boleh bersetuju dengan tidak bersetuju. Anggapkan sahaja bahawa apa yang saya tulis ini merupakan ingatan untuk diri saya dan keluarga saya - termasuklah isteri, ibu dan anak perempuan saya.


Tudung Murah VS Tudung Mahal

Tudung murah vs tudung mahal. Tudung murah tak ada isu. Cuma hal tudung mahal ni je.

Sebelum apa-apa, nak tanyalah pada anda yang membaca blog post ini, terutama wanita. Apakah fungsi tudung itu? Nak menutup kepala? Jika begitu, apa pula fungsi skarf? Selendang pula macamana? Dan bagaimana pula dengan turban? Maaflah, saya nak berikan jawapan tapi saya tak tahu, saya bukan arif mengenai fesyen.

Cuma dari sudut pengetahuan yang cetek, apa yang saya faham istilah tudung itu terpakai kepada muslimah. Hanya muslimah di nusantara ini terutama Malaysia yang mengistilahkan 'tudung' ini. Dulunya disebut tudung kepala bagi membezakan dengan tudung saji dan tudung litup (hanya nampak mata).

Mungkin disebabkan fesyen barangkali, ia dikenali sebagai tudung. Dan kini sudah ada macam-macam jenis tudung kepala. Ada tudung bawal, ada pashima, ada tudung half moon, ada tudung parsi .. ishh macam-macamlah. Hanya wanita sahaja yang arif pasal jenis-jenis tudung ini.

Wanita Pakai Tudung Mahal Memang Berkemampuan

Pandangan saya, jika anda seorang wanita yang pakai tudung mahal, makanya anda seorang berkemampuan, ada duit banyak sehingga boleh sedekah anak yatim sampai beratus-ratus. Ekonomi anda kukuh, tak risau kenaikan harga barang dapur, malah duit suami anda pun tak terusik memandangkan anda boleh beli tudung sehingga beratus ringgit.Ye tak?


Baguslah begitu. Nyata anda seorang wanita muslimah yang mahu menutup aurat dengan pakaian yang paling baik, menutup perhiasan yang ada di kepala dan di dada.

Tetapi, seandainya anda bukan seorang wanita yang benar-benar berduit, sanggup membiarkan simpanan jadi lesu dan kering semata-mata kerana mahu dapatkan tudung aneka corak bertingkat-tingkat yang mahal, nasihat saya ... hentikanlah.

Ini bukan caranya anda menutup aurat perhiasan diri anda.

Berfesyen Biarlah Berpada

Bertudung bukan sebab mahu kelihatan cantik dan menarik. Ia adalah untuk menjaga aurat seorang wanita. Andai mahu berfesyen sekalipun, biarlah berpada dan jangan berlebih-lebihan.

Kuatkan diri anda wahai wanita muslimah untuk tidak mendengar bisikan hawa nafsu untuk lebih menjadi lebih cantik dan voque dari orang lain. Kerana kecantikan diri anda tidak lain dan tidak bukan adalah hanya untuk suami anda sahaja ....

Tudung Cantik Untuk Tatapan Suami

Dan andai akhirnya anda berkata, saya mahu berfesyen untuk cantik buat suami saya .... adakah anda akan memakai tudung di kala berada di atas katil bersama suami .. dan suami pula berkata .... wahh cantiklah awak bertudung mahal ini sayang .... yang nanti dicampak sahaja di atas lantai.

Jika adalah ... saya teringin nak berjabat salam dengan si suami.

Alhamdulillah, ramai wanita yang saya kenal tahu kemampuan diri dan tahu syariat bertudung itu adalah sebahagian untuk menjaga aurat.

Sekali lagi, saya mohon maaf jika ada yang membaca terasa hati. Akhir kalam, saya serius berkata dalam hati ... saya benar tak faham mengapa perlu beli tudung sampai beratus ringgit dan kenapa perlu beli tudung sampai berpuluh-puluh helai ....yang nanti akan terbiar memenuhi ruang almari dan mereput.

Komen ... sila .. saya sangat alu-alukan komen-komen dari anda. Bukan sahaja untuk saya, malah untuk mereka yang lain yang akan membacanya nanti.