Monday, March 10, 2014

2 Tragedi Besar - Hilang Pesawat & Hilangnya Keadilan

UCAPAN TAKZIAH DR TANAKA MUSTAFA KEPADA KELUARGA MANGSA

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Pertama sekali, apabila kita ditimpa musibah, maka ucaplah Inna liLLAH wa inna ilaiHi roji'oun. Sesungguh dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali.

2) Negara kita ditimpa dua musibah besar, yakni hilangnya pesawat MAS yang membawa lebih 200 penumpang, dan hilangnya keadilan dalam sistem perundangan negara.

3) Kedua-dua musibah ini pastinya menyedihkan kita amnya, dan mendukacitakan keluarga mangsa.

4) Bezanya antara kedua-dua musibah ini, satunya dibesar-besarkan liputan, dan satu lagi cuba ditutup rapat supaya orang tidak peduli mengenainya. Walhal kedua-duanya adalah tragedi besar.

5) Hilangnya pesawat MAS tidak dapat dikesan, mungkin terhempas mengikut andaiannya, sudah tentu menyebabkan kematian. Kita mohon mereka selamat dan dapat diselamatkan. Ajal maut adalah ketentuan ilahi. Keluarga harus bersabar dan redha dengan ujian ini.

6) Musnahnya sistem keadilan dalam perundangan kita apabila konspirasi muntuk membunuh karier politik seseorang dijayakan dengan manipulasi sistem perundangan. Seorang lelaki sudah pun menjadi mangsa konspirasi dengan jayanya, maka tidak mustahil sesiapa sahaja boleh dibaham konspirasi yg sama methodnya.

7) Kematian adalah ujian dan ketentuan Allah yang menguji tahap keimanan hamba-Nya. Manakala Fitnah Liwat II pula adalah fitnah yang membawa kepada dosa besar dan mengundang bala Allah, dan sebagai ujian kesabaran kepada keluarga mangsa.

8 ) Kita berserah kepada Allah, menentukan keputusannya. Kita berhukum dengan apa yang terzahir. Semoga ahli keluarga mangsa kedua-dua tragedi diberkan kesabaran dan diangkat darjat di sisi-Nya atas kesabaran dan redha mereka terhadap takdir yang menimpa.

Sekian.

p/s: kepada macai, berhentilah menambah dosa. fikir lah cara nak bertaubat, segera yg boleh.
  — bersama Bro Zainulfaqardan 16 yang lain.

Photo: Kita sedih kerana musibah yang berlaku ke atas MH370 tetapi dalam masa yang sama kita MALU kepada dunia..  1. Ada kapalselam yang popular dimata dunia kerana kes penyelewengan pembeliannya hingga ke Mahkamah Perancis tetapi BAYANG KAPALSELAM PUN TAK NAMPAK untuk membantu mangsa nahas.sehinggakan singapura pula yg offer misi pencarian mengunakan submarine support & rescue vessel milik kerajaan negara itu.  2. Kita punya pemimpin yang terdiri daripada anak-anak bekas Menteri Malaysia dahulu tetapi tiada seorang pun daripada mereka MAMPU BERTINDAK PANTAS seperti bapa-bapa mereka dalam menangani masalah negara.  3. Dengan TERBONGKARNYA 2 kes PASSPORT PALSU oleh orang warga negara lain menunjukkan bahawa kita mempunyai SISTEM KESELAMATAN NEGARA YANG AMAT LEMAH dan ianya membuktikan kita MENGHADAPI MASALAH YANG SERIUS DI PERINGKAT ANTARABANGSA.  Sebagai Rakyat Malaysia memang merasa amat malu dengan apa yang berlaku kerana ianya menunjukkan kepada negara luar, Malaysia tak ubah seperti negara mundur dan rapuh. Bila-bila sahaja Malaysia boleh disabotaj dan diperlekehkan oleh negara luar kerana kelemahan ini.  Bila membaca laporan-laporan berita dari media-media antarabangsa seperti LIFE, CNN, BBC dan lain-lain wujud rasa malu walaupun mereka tak memperlekehkan kita dalam laporan mereka tetapi bayangkan rakyat mereka yang membacanya bukan tak ada otak nak fikir betapa CIKAInya Malaysia ini..


24 Jam Berlalu, MH370 Masih Belum Ditemui

KUALA LUMPUR 9 MAC: Pesawat MH370 yang hilang awal pagi semalam sehingga kini masih belum ditemui, kata Malaysia Airlines (MAS) selepas 24 jam insiden tersebut berlaku.

Sejak hilang semalam, pesawat syarikat penerbangan milik kerajaan itu menjadi perhatian media tempatan dan antarabangsa yang membuat liputan dan melaporkannya dari semasa ke semasa.

“Sudah lebih 24 jam sejak kali terakhir MH370 berhubung pada jam 1.30 pagi.

“Pasukan mencari dan menyelamat masih belum mengetahui lokasi pesawat Boeing 777-200 yang hilang,” kata MAS dalam satu kenyataan awal pagi ini. 
- The Malaysian Insider/BLM.

Pray For MH370 - PASANGAN pengantin baru


16 hours ago · Edited 

PASANGAN pengantin baru, Zamani Razahan Mohd, 23 dan Norli Akmar Hamid, 33,dari Terengganu adalah antara 38 penumpang MH370 Malaysia dilaporkan hilang. Pasangan itu dipercayai ke Beijing untuk berbulan madu.

Pray For MH370

Tunggu dulu laporan dari kerajaan...
Gambar: ramai yg kata jangan post benda yg xda pengesahan kerajaan tunggu dulu laporan dari kerajaan, walaupun mengikut fakta & laporan dari luar negara,walaupun mengikut tompokan minyak sepanjang 20 kilometer semua tak boleh pakai sebab tak jumpa lagi serpihan,semua kena tunggu dulu laporan kerajaan yg tak kunjung tiba walaupun setelah beberapa jam..  so kemanakah pesawat itu sekarang jika tidak terhempas ?
Ramai yg kata jangan post benda yg xda pengesahan kerajaan tunggu dulu laporan dari kerajaan, walaupun mengikut fakta & laporan dari luar negara,walaupun mengikut tompokan minyak sepanjang 20 kilometer semua tak boleh pakai sebab tak jumpa lagi serpihan,semua kena tunggu dulu laporan kerajaan yg tak kunjung tiba walaupun setelah beberapa jam..

so kemanakah pesawat itu sekarang jika tidak terhempas ?
 — bersamShamsul Baharin dan Azura Bumble.


Photo: Kepada kaki pancing :)



Gambar: Sebarkan.  Please share.  Tunjukkan kuasa rakyat.  Masa ceramah dah tamat, sekarang masa tunjukkan kuasa keramat!

  • Atam Akram Dataran merdeka kn tutup renovate? Semalam aku lalu. Padang xleh masuk
  • Norhanim Hani BFeaferissa Batalkan dulu sementara!! Pray for mh370... Sekarang bukan masa politik tapi nyawa orang... Nanti org akan ckp pr lgsung x hormat tragedi yg brlaku ni..come on aq x stuju pkra ni di buat time2 tgh d timpa musibah mcm ni...pls doakan semuanya ditemui..dan usaha mencari jumpa jalan keluar
  • Gambar: Pelancaran kempen "We are all Anwar Ibrahim"!! Warga Kajang bersedia turun jalan raya, menyebarkan semarak Reformasi 2.0!!!!!! We are all ANWAR IBRAHIM!!! #Reformasi2 #weareallAnwarIbrahim
  • Pelancaran kempen "We are all Anwar Ibrahim"!! Warga Kajang bersedia turun jalan raya, menyebarkan semarak Reformasi 2.0!!!!!! We are all ANWAR IBRAHIM!!! #Reformasi2 #weareallAnwarIbrahim — bersama Fauzi Abdulrahman dan 44 yang lain.